Vanskligt sia om slutkostnaden för kulturhuset

Vi förstår att alla försök att med tvärsäkerhet uttala sig om ett projekts slutkostnad är vanskligt när vi inte kan se in i framtiden. Att budgeten för Sara kulturhus nu skrivs upp kommer inte som någon direkt överraskning för Vänsterpartiet, även om vi självklart hade glatt oss åt ett nollresultat. Vi förstår också vikten av att vi hanterar detta underskott på ett bra sätt. De 120 miljoner som på olika sätt nu tillförs projektet gör att vi kan ta höjd för eventuella kostnadsökningar, förseningar eller valutaförändringar, en ofta använd budgetpost som vanligen ligger på 10 %.

Vänsterpartiet stöttade projektet med ett kulturhus redan från början, och vi fortsätter stötta det. Vi vet att det viktigaste med ett kulturhus inte är själva byggnaden, utan innehållet, verksamheten, allt det underbara som vi ska uppleva i detta hus. Men vi vet också att Sara kulturhus, om lite mer än ett år, kommer att stå där som en lika ståtlig som omtalad byggnad. En byggnad som kommer att såväl beröra som uppröra, en byggnad som kommer att påverka inte bara hur vi ser på vår stad, utan också hur vi upplever den. Och det är ju precis just det som kultur ska göra.